Jak si vybrat štěně je těžký úkol. V klubovém zpravodaji Dalmatin klubu je popsán "Campbellův test". Je jedním z
mnoha, které se používají při výběru štěněte.
Představte si situaci, že si možná jdete prohlédnout a možná vybrat štěňátko. Jako odpovědný člověk máte již jasno,
proč jste se tak rozhodli - nejčastějším důvodem je, že máte děti a ty touží po psím kamarádovi. Rodinná rada
zvážila vše, co zajistí pejskovi spokojený a zdravý život, a tak nic nebrání tomu rozhodnout se, jakou rasu a
charakter pejska vybrat. Ale jak poznáme, že ta roztomilá kulička bude mazlivá, hravá, učenlivá, klidná a nevyroste z
ní dravý, extrémně energický, nezvladatelný pes. Nejsme odborníci, nepoznáme, co z těch malých chlupatých kuliček
vyroste.Tady se neaskýtá jednoduchý test, který vyžaduje jenom trochu času a pozornosti. Pomůže nám při výběru u
chovatele nebo známého, který nám štěně nabízí, rozeznat nejvýraznější povahové rozdíly mezi několika štěňaty a
odhadnout, jaké povahy náš budoucí pes bude.
|
|
Pro výběr štěněte pomocí testu je vhodné vybrat prostředí, které štěňata neznají (louku, cestičku v parku, dvorek u
vily apod.). Ostatní přítomní nechť jsou v dostatečné vzdálenosti, aby neupoutávali pozornost štěněte. Následující
situace provádějte jednu po druhé, vždy s jiným štěnětem. Porovnejte stupeň reakce štěněte s vysvětlivkami a
zaznamenávejte si výsledky (zkratky) do tabulky. Otestovaná štěňata si označte shodně se záznamem (dejte jim
třeba čísla, jména, barevné značky atd.)
Situace 1.: Přilákání, upoutání pozornosti
| Doneseme rychle štěně na zvolené prostranství, postavíme je na tlapky a svižným
krokem od něho poodejdeme asi na 2 až 3 metry. Sedneme si na bobek čelem ke štěněti a lehkým potleskem a
hlasem ho přivoláme. Podle způsobu, jak štěně reaguje, hodnotíme reakci:
| | Přibíhá okamžitě s radostí, vyskakuje na nás, ocásek nese
nahoru, olizuje, okusuje nám ruku a velice bouřlivě projevuje radost | VD
| Tak přibíhá okamžitě, ocásek nahoru, ale nevyskakuje na
nás, jenom škrábe předními packami naše kolena | D
| Přibíhá rychle, nenese ocásek nahoru, bez bouřlivých
projevů radosti | N
| Velmi váhavě přibíhá, s otálením, ocásek nese dolů
| VN
| Vůbec nepřijde, nerozvážně se rozhlíží, točí se
| EN
| | | | | | |
Situace 2.: Smysl pro následování u nohy
| Postavíme štěně na volné prostranství a zvolna od něho odcházíme v jednom rytmu.
Podle způsobu, jak štěně reaguje, jej ohodnotíme:
| | Jestli nás okamžitě následuje, plete se mezi nohy, vyskakuje
a kouše | VD
| Následuje okamžitě, plete se pod nohy, ale nevyskakuje
| D
| Následuje pokorně blízko nohy, neplete se pod nohy |
N
| Nerozhodně nás následuje, otáčí se do strany
| VN
| Vůbec nás nenásleduje a odbíhá pryč
| EN
| | | | | | |
Situace 3.: Odpověď na nátlak, sevření
| Položíme štěně na trávu, koberec, jinou ne tvrdou podložku tlapkami vzhůru, položíme
mu ruku s rozevřenými prsty na hruď a mírně přitlačíme na cca 30 až 40 vteřin. Podle toho, jak reaguje, jej hodnotíme:
| | Snaží se vehementně uvolnit, kroutí se, živě se brání a snaží
se kousat | VD
| Snaží se z této pozice vykroutit, ale nesnaží se chňapat zuby
nebo kousat | D
| Snaží se vykroutit, ale po chvíli se zklidní |
N
| Nesnaží se uvolnit a snaží se olíznout ruku
| VN
| Štěně je zaražené, bez odezvy a vyjadřuje strach
| EN
| | | | | | |
Situace 4.: Sociální nadvláda člověka
| Sedneme si na bobek tak, že na nás nevidí, a začneme štěně hladit od hlavy k
ocásku. Podle způsobu, jak reaguje, jej hodnotíme:
| | Jestliže se okamžitě otočí k nám, šplhá na nás, kouše a vrtí
ocáskem | VD
| Otočí se hned, nechá se hladit, ale neskáče na nás, škrábe
packami, nekouše | D
| Štěně zůstane ve stejné pozici, zády k nám, otáčí hlavu, snaží
se olíznout ruku | N
| Štěně se samo převrátí na záda a vystaví bříško
| VN
| Nereaguje na hlazení a odchází pryč
| EN
| | | | | | |
Situace 5.: Fyzická nadvláda člověka
| Postavíme se opět za štěně, sehneme se, podebereme je oběma rukama sepnutýma
pod jeho hrudníkem a bříškem a volné štěně vyzdvihneme asi 30 cm nad zem. Podle toho, jak se v průběhu 30 až 40
vteřin projeví, hodnotíme jeho reakci:
| | Úporně s prudkostí se snaží uvolnit, chňape zuby (kouše), vrčí
a cení zuby | VD
| Snaží se úporně a prudce uvolnit, ale nekouše, nevrčí |
D
| Nejdříve se úporně snaží uvolnit, ale zklidní se a snaží se
olíznout ruce | N
| Nesnaží se uvolnit a líže ruce
| VN
| Zaražené bez odezvy
| EN
| | | | | | |
| Vysvětlivky:
|
VD - velmi dominantní
| Velmi vůdčí, vedoucí typ (málo přizpůsobivý na děti a staré lidi), živý až agresivní, projevy bouřlivé,
nezkrotné.
| D - dominantní
| Dominantní pes, ale dobře se ovládá a učí.
| N - nedominantní
| Podléhající, pokorný pes, vhodný pro děti a starší lidi.
| VN - velmi nedominantní
| Hodně citlivý, vyžaduje více citu, velmi podřízený člověku, lne k němu a je více ustrašený.
| EN - extrémně nedominantní
| Silně (tlumený) potlačený smysl pro společenství s lidmi, nevěří člověku a okolí, potřebuje zkušeného
cvičitele.
| | | | | |
Vyhodnocení:
Máme test za sebou a teď si porovnáme tabulky. Chceme-li psa mírného, učenlivého, neenergického, spíše
klidného, pro starší lidi a děti, pak vybereme toho, který má více hodnot N a VN (ne VN a EN !). Chceme-li psa pro
hlídání a ochranu, zvolíme takového, který má víc VD a D. Ten pak ale vyžaduje odborný výcvik. Má-li budoucí pes
být dobrým průvodcem našich rodinných výletů, společenský a učenlivý, pak by měl mít v testu převahu hodnot D a
N. Samozřejmě, že se může stát a štěně nám padne takzvaně do oka a žádný test nás nepřesvědčí. Ale jestli se
chceme odpovědně rozhodnout, může nám test pomoci vybrat si to pravé štěně.
("Klubový zpravodaj
|
Dalmatin klubu 2-1999")
|